ПИШУВА: КОНСТАНТИН ЦИРИВИРИ
За туризмот во светот
Туризмот на глобално ниво е четвртата по големина индустриска гранка во која според Светскиот совет за патување и туризам (World Travel & Tourism Council -WTTC) во 2025 година се ангажирани 371 милион работни места, што е за 14 милиони повеќе во споредба со 2024 година, кога во секторот биле ангажирани 357 милиони работни места, што изнесува околу 8,2 до 10% од вкупниот број на работни места во светот. Туризмот, според истиот извор, придонесува кон светскиот GDP (бруто национален доход) со 10,3%. Просечната годишна стапка на економски раст во туризмот, во изминатите декади пред Ковид пандемијата изнесуваше 4%, а според истиот извор, во 2025 година изнесува 5%.
Планинскиот туризам во светот во 2025 година опфаќа 9 до 16% од сите меѓународни патувања со 195 до 375 милиони туристи (UNWTO; FAO) или 20% од вкупниот број на патувања, и е вториот по големина сектор во туристичката индустрија, после приморскиот туризам, меѓутоа за разлика од него, просечната годишна стапка на економскиот раст (compound annual growth rate – CAGR) во планинскиот туризам се движи помеѓу 6% и 7%, иако во некои делови од светот и во одредени форми на така наречен hard adventure планински туризам, стапката на раст изнесува и до 70%.
Планинскиот туризам
Планинскиот рекреативен туризам опфаќа, рекреативни туристички активности во планински региони при што рекреацијата не претставува единствена форма на туристичка содржина и активност, туку истата се комбинира со други видови и содржини од туристичката понуда, формирајќи различни типови на туристички производи.
Планинскиот туризам досега се покажал како најсигурен начин за економски раст на планинските региони. Тоа што е многу важно е фактот дека овој раст на економијата во планинските региони е на одржлив начин – без уништување на природните вредности и со почитување на локалните заедници како главни носители на развојот.
За значењето на планинскиот туризам за развојот на економијата и стандардот на живот на населението, може да се земат примери од некои земји во светот каде што планинскиот туризам започнал да се развива пред речиси триста години, како што се Швајцарија, Франција, Доломитите во Италија, Австрија… денес сите тие се развиени земји со висок стандард на живеење на населението во планинските области. Но, за пример може да се земат и други “многу помлади“ дестинации како Непал, Перу, Киргистан, Казахстан, каде што планинскиот туризам претставува значаен економски сектор во земјата со директно позитивно влијание не само врз националната економија, туку и врз целокупниот општествен живот.
Планинскиот туризам во Македонија
Македонија е планинска земја каде што речиси 75% од вкупната територија отпаѓа на планински терен, со погодна клима и голем број сончеви денови и исклучително богатство на води и природен свет. Македонија на светскиот туристички пазар е “неоткриена дестинација“ и како таква е посебно интересна за посета, а според природните атракции и културно историското наследство, како и раскошната гастрономија која почива на локална и речиси целосно здрава храна, нашата земја може да понуди туристички производи од највисок квалитет.
Квалитетот на туристичките производи е најважниот предуслов за нивна ефикасна продажба на пазарот, а тоа пак е основен предуслов, преку развој на туристичките процеси, да се постигне повисока цена и поголема заработувачка.